helen tago 28. juuni, 2016
Fotopolümerist näituse /Vabaduse väljak/ näitel
Näitusele Vabaduse galeriis jõudsid 5 pilti - tehniliselt fotopolümerkile, mis lamineeritud vasele. Fotopolümer on laia kasutusvõimalusega ja seda võib teha väga mitmel erineval moel. Tulemus sõltub igast etapist.
Lisan siia lühikese kokkuvõtte Vabaduse väljaku näituse tööde
teostamiseks kasutatud tehnikast. Olude sunnil ehk ilma korraliku
rasterkileta kasutasin ma Photoshoppi ja tegin positiivkile kohe
rastriliseks läbi Bitmapiks muutmise. See ei taga nii peent ja akvatintalikku rastrit kui ma soovinud oleksin aga ajas asja ära.
Palju oleneb algmaterjalist ehk fotost. Pigem annab selline lähenemine häid tulemusi kui lõpptulemuseks sobib tugeva kontrastiga kujutis.
Ideaalsed pehmed üleminekud nõuavad palju peenemat ehk siis stohhastilist rastrit. Ja selle kasutamiseni ma pole veel jõudnud. Juhul kui kujutis koosneb peenest joonterägast ei pruugi raster üldse vajalik ollagi.
Kõige rohkem jäin ma rahule alloleva lõpptulemusega:
Tõmmis Päevast päeva / Day in, day out. Fotopolümer / Photopolymer 2016 Photo Helen Tago
Et selle tulemuseni jõuda oli vaja kõvasti katsetada. Koopia3 saadetud fail nägi välja selline:
Faili mõõdud originaalis 70 x53 cm
Originaalsuuruses ehk 100% juures aga selline:
Rastri määrasin juba õiges mõõdus failile, sest hilisem muutmine venitab ka rastri täppe.
Põhjuse nii sureks erinevuseks algfaili ja lõpptulemuse vahel annab tehnika ise. Iga järgmine samm muudab kujutise kontrastsemaks. Et vätida 100% musti alasid šabloonkilel, mis põhjustavad alasöövitust, mis omakorda ei lase polümeril kõvastuda ja mille tagajärjel peseme ilmutamise käigus plaadilt kogu tooni hoidva punktistruktuuri välja tuleks musta väärtust väiksemaks muuta.
2. Et näha lõpptulemusele sarnasemat pilti siis: Layer--New Adjustment Layer---Hue/Saturation. Seejärel tõmbasin avanenud menüüaknas saturatsiooni ehk värviküllastuse -100 peale.
3. Soovitud heleduste ja tumeduste nüansirikkamaks muutmiseks:
Layer--New Adjustment Layer---Curves. Valisin teises rippmenüüs RGB asemel kordmaööda Red, Green ja Blue ning tõmmbasin-lükkasin värvi kurvijoont niikaua kuni pilt ekraanil meelpärane oli. Iga järgnev samm selles tehnikas muudab kujutise kontrastsemaks ja kaotab pooltoone seega peaks meeles pidama, et kujutis peab olema mittekontrastne.
4. Muutsin kujutise Image---Mode--Bitmapiks. Output resolutioni määrasin 300 pixels/inch ja kasutasin Diffusion Dither meetodit. (See pole iga kujutise puhul vajalik aga tahtsin olla kindel, et saan trükkiva tulemuse tänu kindlale rastrile)
5. Image--Adjustments---Curves tõmbasin musta väärtust alla 80-75, et must ei oleks trükkides enam 100% must. Samuti tõmbasin ka heledust umbes 15 % väiksemaks.
Ideaalis tuleks printida tindiprinteriga grafoprojektori kilele. Olen saanud hakkama ka koduse laserprinteriga kuigi koopiakeskuse tulemus on kindlasti kõrgema kvaliteediga.
Palju oleneb algmaterjalist ehk fotost. Pigem annab selline lähenemine häid tulemusi kui lõpptulemuseks sobib tugeva kontrastiga kujutis.
Ideaalsed pehmed üleminekud nõuavad palju peenemat ehk siis stohhastilist rastrit. Ja selle kasutamiseni ma pole veel jõudnud. Juhul kui kujutis koosneb peenest joonterägast ei pruugi raster üldse vajalik ollagi.
Kõige rohkem jäin ma rahule alloleva lõpptulemusega:
Tõmmis Päevast päeva / Day in, day out. Fotopolümer / Photopolymer 2016 Photo Helen Tago
Et selle tulemuseni jõuda oli vaja kõvasti katsetada. Koopia3 saadetud fail nägi välja selline:
Faili mõõdud originaalis 70 x53 cm
Originaalsuuruses ehk 100% juures aga selline:
Rastri määrasin juba õiges mõõdus failile, sest hilisem muutmine venitab ka rastri täppe.
Põhjuse nii sureks erinevuseks algfaili ja lõpptulemuse vahel annab tehnika ise. Iga järgmine samm muudab kujutise kontrastsemaks. Et vätida 100% musti alasid šabloonkilel, mis põhjustavad alasöövitust, mis omakorda ei lase polümeril kõvastuda ja mille tagajärjel peseme ilmutamise käigus plaadilt kogu tooni hoidva punktistruktuuri välja tuleks musta väärtust väiksemaks muuta.
Minu töö käik:
1. Alustan tööd juba õiges suuruses failiga pilditöötlusprogrammis2. Et näha lõpptulemusele sarnasemat pilti siis: Layer--New Adjustment Layer---Hue/Saturation. Seejärel tõmbasin avanenud menüüaknas saturatsiooni ehk värviküllastuse -100 peale.
3. Soovitud heleduste ja tumeduste nüansirikkamaks muutmiseks:
Layer--New Adjustment Layer---Curves. Valisin teises rippmenüüs RGB asemel kordmaööda Red, Green ja Blue ning tõmmbasin-lükkasin värvi kurvijoont niikaua kuni pilt ekraanil meelpärane oli. Iga järgnev samm selles tehnikas muudab kujutise kontrastsemaks ja kaotab pooltoone seega peaks meeles pidama, et kujutis peab olema mittekontrastne.
4. Muutsin kujutise Image---Mode--Bitmapiks. Output resolutioni määrasin 300 pixels/inch ja kasutasin Diffusion Dither meetodit. (See pole iga kujutise puhul vajalik aga tahtsin olla kindel, et saan trükkiva tulemuse tänu kindlale rastrile)
5. Image--Adjustments---Curves tõmbasin musta väärtust alla 80-75, et must ei oleks trükkides enam 100% must. Samuti tõmbasin ka heledust umbes 15 % väiksemaks.
Ideaalis tuleks printida tindiprinteriga grafoprojektori kilele. Olen saanud hakkama ka koduse laserprinteriga kuigi koopiakeskuse tulemus on kindlasti kõrgema kvaliteediga.
Lisa kommentaar